Innehåll


RSS 2.0

"En gåtfull vänskap"

"En gåtfull vänskap" av Yoko Ogawa en bok jag såg fram emot att läsa men kände en viss besvikelse efter att jag läst den.

Baksidan på boken:

"En ung kvinna börjar arbeta som hemhjälp åt en äldre matematiker, som råkat ut för en bilolycka och drabbats av en hjärnskada. För honom stannade tiden 1975 och nu klarar han baraav att minnas saker 80 minuter åt gången. Varje morgon måste hon på nytt tala om för honom vem hon är. Men allteftersom dagarna går växer en varm och egenartad vänskap fram mellan dem - och mellan matematikernoch kvinnans tioårige son. Siffrorna blir snart deras gemensamma språk, steg för steg avtäcker matematikern talens mysterier för dem. Han frå dem att upptäcka en ny, tidigare okänd värld och vad det innebär att fullt ut  leva i nuet."



Det förekommer en hel del matematiska termer och förklaringar, eftersom jag är intresserad av matematik och siffror så var det här en anledning till att jag läste boken. Jag tycker författarinnan har hittat en bra balansgång mellan de matematiska utläggningarna och övriga handlingen i boken.

Handlingen var det som jag, i direkt anslutning till att jag slagit igen boken, tyckte var "tunn", jag hade förväntat mig mer. Det som för mig gör boken läsvärd är det porträtt som ges av den unga kvinna som får arbetet som hemhjälp åt den hjärnskadade matematikern. Hon framställs "i mina ögon" som den mest ödmjuka och förstående för sin omgivning man kan tänka sig och med en personlighet som tilltalar mig. Hon är plikttrogen, uppmärksam och ser sitt arbete för vad det är - att hjälpa en äldre man i sin vardag.

Formatet på boken irriterar mig, det är en liten, inbunden bok - mindre än en pocket, hade hellre haft den i större format och tunnare. Boken har sålts i 4 miljoner ex i Japan och har även filmatiserats.

Sammanfattningsvis tycker jag det är en väldigt fin och annorlunda berättelse som "växer" ju mer jag tänker på den och boken är absolut läsvärd.




Länk till Adlibris artikel samt fler recensioner.

Länk till Bokus

Länk till Bokia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback