Innehåll


RSS 2.0

Musicophilia - Oliver Sacks


Musicophilia är en bok skriven av Oliver Sacks, professor i psykologi och neurologi vid Columbia University Medical Center. Boken beskriver .. nej jag tror jag låter Professor Sacks själv beskriva sin bok:







Jag läste den på engelska men den finns även på svenska med titeln "Den enarmade pianisten". Det är omöjligt att inte fascineras av vår mänskliga hjärna och vilken påverkan musik kan ha på oss när man läser boken och jag rekommenderar alla som är intresserade av musik eller neurologi att läsa den.

Oliver Sacks har skrivit en mängd böcker med fallbeskrivningar av patienter han haft genom åren och flera av historierna har filmatiserats. Här är en länk till författarens hemsida - http://www.oliversacks.com/. Välj Film / Stage i menyn för att läsa om filmerna.

Tre av filmerna är dramer och den senaste släpptes så sent som 2011 med titeln "The Music Never Stopped", "At first sight" släpptes 1999 och "Awakenings" 1990 (länkarna går till mer information om filmerna på IMDb - The Internet Movie Database).  Jag har  sett de två senare filmerna men det var flera år sedan så jag vill gärna se dem igen.

Dokumentärerna vill jag också gärna se, kan tänka mig att de är mycket intressanta och ger stor insikt i hur vår hjärna fungerar i samband / förhållande till musik. Har inte kollat upp huruvida det går att få tag på dem än man jag ska göra lite sökningar på nätet för att se vad som dyker upp. 

Det här blev en bokrecension som mest handlade om film, men det bjuder jag på :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback