Innehåll


RSS 2.0

En indisk albino???

Kom att tänka på en händelse som min dotter berättade om från utbildningen hon går. Jag trodde inte så här inskränkta människor fanns längre men tydligt är att ibland dyker de upp från gömmorna.

Till skolan kommer försäljare av utbildningsmaterial där eleverna har möjlighet att handla till förmånliga priser vilket är mycket uppskattat. Vid detta tillfälle tittar försäljaren på en av de intresserade eleverna och frågar:

"Var kommer du ifrån?" Pojken ser lite frågande ut och svarar med namnet på orten där han bor.

"Nej, jag menar var kommer du ifrån ursprungligen för man kan ju se att du inte har svenskt ursprung?" fortsätter försäljaren och hänvisar då till att pojken har en brun ton i hyn.

Pojken svarar att han är adopterad från Polen.

"Jaha, där ser man" säger försäljaren och fortsätter  "Tänk en gång när jag var i Indien då träffade jag en indier som var albino och man kunde inte ens se att han var neger."

Stämningen runt försäljaren blev lite krystad, själv förstod han inte ens att han hade sagt något oerhört korkat. Man kan tro att händelsen utspelade sig 1910 och inte 2010 och förhoppningsvis tillhör han den absolut sista generationen med så inskränkt människosyn.

Tänka sig - en indisk albino som det inte ens gick att se vad det var... kan det möjligtvis ha varit en människa - undrar jag lite försynt? Det hela är så sorgligt ändå är det svårt att hålla sig för skratt då mannen i fråga gjort bort sig på alla tänkbara sätt och han har inte förstånd nog att förstå det.



Hmm, en albino zebra - man kan ju inte ens se att det är en häst - skumt!


Kommentarer
Postat av: Tessa

Ja men du, jag skrattade då jag läste detta inte åt pojken i Angelicas klass utan åt vilken korkad människa och kommentar han hävde ur sej.. det finns då folk till allt och lite till.

2010-11-08 @ 23:39:21
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback