Innehåll


RSS 2.0

Kamerasmart??

Har köpt mig en ny kamera, en digital systemkamera. Var ett tag inne på att köpa en Canon EOS 550D vilket är vad jag läst mig till en riktigt bra kamera som fått mycket goda omdömen och kostar runt 8000 kr - mycket pengar dock! Fick tipset om Sony DSLR A290 en systemkamera som också fått väldigt goda recensioner speciellt som förstagångskamera i gruppen systemkameror och enligt expertisen skulle den vara väldigt användarvänlig till ett pris av ca 3500 kr.

Då tänkte jag till lite - det är väl ändå en sådan jag ska ha. Jag är nybörjare när det gäller systemkameror och kommer inte på långa vägar ens använda alla inställningar som finns på denna. Lät som ett förståndigt beslut trots att Canon lockade väldigt mycket.

Hittade en site i USA som säljer den i ett paket med väska + minneskort inkl. frakt till Sverige för ca 3200 Skr. Funderade för mig själv angående ev. tullavgift och skatt och tänkte att oavsett om den fastnar i tullen så blir det billigare än om jag köpt den i Sverige.

3353 kr blev kostnade och på det kom tullavgift + skatt på 978kr, summa 4331 Skr. När jag nu i efterhand kollar priser är lägsta pris där kameran finns för leverans direkt 3995 kr, då utan minne och väska. Kanske sparade jag någon hundralapp suckar jag för mig själv. "Sliter" upp paketet och är ivrig att prova kameran, konstaterar att laddaren har amerikansk kontakt - trodde man skickade europeisk laddare till europa. Bara att beställa en adapter - ingen stor kostnad dock - 69 kr inkl. frakt men fick vänta ytterligare två dagar på att testa min nya kamera.

Sitter i alla fall nu här med kameran Sony DSLR-A290 och har precis testat att ta några kort kan konstatera att denna kamera kommer duga gott åt mig. Förhoppningsvis kommer mina foto bli något bättre än tidigare i alla fall. Bilderna nedan är tagna inomhus i svag skymning med automatiska inställningar. Klicka på bilderna för förstoring - visas tyvärr inte i fullformat.

     


Kommentarer
Postat av: Tessa

Verkar som ett bra val av kamera, trots fel sladd men då har du ju en sådan sladd om du ska hälsa på "Over there" ;-)

2010-11-16 @ 14:07:38
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Anonym

jag undrar om man kan zooma genom att vrida på objektivet?

2010-12-20 @ 19:14:20
Postat av: Anneli H

Ja, man kan vrida objektivet och zooma.

2010-12-20 @ 19:29:54
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback