Innehåll


RSS 2.0

Kaffestatistik!

 


Den bästa stunden på dagen är för mig "kafferasten", det är när jag slappnar av och sätter mig i soffan med en kopp kaffe. Kan inte ha undgått någon att jag tycker om kaffe!

Det käraste jag har i köket är kaffemaskinen som mal bönorna för varje kopp, underbart med nymalt kaffe varje gång med endast ett knapptryck. Skulle huset börja brinna skulle jag nog ta kaffemaskinen under armen och springa :)

Gick idag in på menyn för att kolla hur många koppar vi druckit och fick fram 11 376 koppar! Ja det är sant jag har inte halkat på tangentbordet - 11 376 koppar!

Lite matematik. Vi köpte den i Juni 2006 har alltså haft den i drygt fyra år och den kostade ca 11 000 kr.

Det blir en kostnad av 1.03 kr / kopp och ett snitt på 7 koppar / dag. Har inte tagit med kostnad för kaffebönorna utan endast vad maskinen kostat per kopp. Kanske skulle vara intressant att också kolla hur många koppar man får ut per kilo bönor.  Observera att jag dricker inte 7 koppar per dag, vi är många här hemma och jag kanske dricker ca 3 koppar om dagen och varje kopp är en njutning.

I vilket fall som helst så kan jag konstatera att det är bra kvalité på maskinen har inte haft ett enda problem med den. Varit noga med att köra avkalkning och rengöringsprogram när maskinen säger till via den digitala menyn med andra ord den är väl underhållen och förhoppningsvis kommer den ge många ytterligare koppar - förresten nu är det 11 377 koppar :)


 



Kaffehörnan




Rekommenderar absolut denna maskin, den kostar nu 6385 kr
på tretti.se finns idag med än mer avancerad utrustning pris upp
till ca 15 800 kr.


Kommentarer
Postat av: Magda

... och jag som bara drikcer Nescafe... förmodligen för att jag är den enda i huset som dricker kaffe. Men man kanske skulle investera i en LITEN variant av den du har?

2010-11-17 @ 15:04:13
Postat av: Anneli H

Nej men din stackare - inte ska du dricka pulverkaffe! Marsch pannkaka iväg och köp vilken maskin som helst bara den tar hela bönor - sen kan du välja och vraka och blanda olika bönsorter - klart du ska ha RIKTIGT kaffe ;))

2010-11-17 @ 16:34:00
URL: http://mittilivets.blogg.se/
Postat av: Victoria

Kaffe är livet ... och vin ;)

men första koppen kaffe på dan slår det mesta !

och jag har ju provat din maskin, smakar mycket gott !

kram

2010-11-18 @ 23:09:28
URL: http://victoriandersson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback