Innehåll


RSS 2.0

Köp mera, spendera... ♫

  ♪ Köp mera, spendera, för kung och fosterland   sjöng Magnus Uggla i melodifestivalen 2007 och det är väl precis vad vi gör. Köper, handlar, spenderar så mycket vi någonsin kan oavsett om vi behöver det eller ej och oavsett om vi har råd eller ej. Brukar tänka på att det är skillnad på vad jag behöver och vad jag vill ha och det går inte alltid hand i hand med det jag handlar.

I TV fyras program Förkväll var Anna Levin, journalist på NA (Nerikes Allehanda) gäst och hon pratade om sitt år med köpstopp och gav tips på vad man kan göra istället för att köpa nytt. Ja ni hörde rätt människan har snart klarat ett helt år med sina egna uppsatta regler för vad som får köpas - här följer hennes uppsatta "manual": 

Hon får från och med 19 maj 2009 till 19 maj 2010:

  • köpa mat, men inte färdiglagat. Jag ska välja ekologiskt om det finns och jag ska välja bort allt sött. Men jag får laga egna efterrätter.
  •  ta med matlåda till jobbet varje dag, men inte gå på restaurang eller kafé.
  • köpa kläder till barnen när de verkligen behöver något som en vinterjacka, men inget till mig.
  • dricka ett glas vin ibland, men inte köpa annan sorts alkohol.
  • köpa förbrukningsartiklar som tandkräm och diskmedel.
  • låna böcker och film på biblioteket, men inte köpa.
  • undvika att köpa allt annat.
  • resa restriktivt. Jag ska cykla till och från jobbet året om, och jag ska cykla på fritiden.
  • gratisträna som löpning, armhävningar med mera. Men inte köpa några träningskort.
  • själv tillverka presenter och julklappar, men får handla en gåva om jag inte hinner fixa själv.

Säg inte att detta är lätt, jag är så superimponerad av att hon snart fixat ett helt år. Det är inte bara glada tongångar om hennes köpstopp, hon har fått en hel del kritik där man menat att det är ett slag mot de som verkligen inte har möjlighet att handla mer än vad man behöver för sin existens o s v. Läs mer om henne och hur hennes  år varit i hennes blogg: http://na.se/bloggar/annalevin 

Alla jag känner inklusive mig själv handlar mer än vad vi behöver.

Jag säger bara heja Anna!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback