Innehåll


RSS 2.0

Glutenfritt

Har bakat mitt favoritbröd idag, ätit "köpebröd" ett tag och har man glutenintolerans så är "köpebrödet" inget vidare. Man säger till mig ibland "- Tänk vad mycket glutenfritt det kommit i butikerna nu..", ja, jo det är klart om man jämför med för 15 år sedan jag kan ju nu välja om jag vill ha skivad limpa eller tekakor. Limpan väger 400 g och har ca 12-15 skivor det är ungefär hälften av en vanlig limpa, fast min kostar mellan 25 och 30 kr tekakspåsen innehåller 5 tekakor och kostar ca 35 kr. Finns ca 5-6 olika typer av bröd att välja på.

Nej, jag ska inte klaga - sneglar bara lite på de "vanliga" överfyllda bröddiskarna och "luktar" lite på de färska frallorna.

Men efter år av träning har jag lärt mig baka riktigt gott bröd, till och med de som inte behöver äta glutenfritt vill ha mitt bröd - det är gott betyg.

Här kommer receptet:

8 dl vätska (mjölk, havredryck, yoghurt, fil, vatten, apelsinjuice eller vad du vill)
400 g (ca 16 dl) glutenfritt mjöl
1/2 dl olivolja
50 g jäst
1 dl farinsocker
1,5 dl hela linfrö
1,5 dl krossade linfrö
1,5 dl solrosfrö
1 dl russin
2 dl rivna morötter
2 tsk hjorhornsalt
2 tsk salt
1 ägg till pensling
solrosfrö + linfrö till garnering



Blanda alla ingredienserna i en assistent och låt gå på full styrka i minst 5 minuter.



Klicka ut på bakplåtspapper - ca 20 st och platta till med mjölad hand om du tycker att det behövs. Pensla med uppvispat ägg, strö på solrosfrö och linfrö. Låt jäsa ca 30 - 45 min.




Sätt in i ugn på 225 grader ca 10 - 12 minuter.

Så här blev resultatet, riktigt goda och nyttiga frukostbröd!


Kommentarer
Postat av: Tessa

Jag kan tänka mig att du fått lära dig att vara kreativ i din sjukdomsbild... Det ser i allafall gott ut ditt bröd :)

2010-04-25 @ 21:25:51
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Bloggaren

Det är faktiskt väldigt gott och jag är kritisk när det gäller bröd är ju en "smörgåsmänniska" så det var inget vidare att gå över till glutenkost men detta riktigt bra :D

2010-04-26 @ 22:04:07
URL: http://mittilivets.blogg.se/
Postat av: Magda

Fina bilder!!

2010-04-26 @ 22:13:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback